torstai 29. marraskuuta 2012

Kun norsu tervehtii peilistä


Mä pohdin tässä vaan meitä ihmisiä, erityisesti naisia ja heidän ruumiinkuvaansa. Aina kun on käynyt lenkillä tai salilla, niin omaan kroppaansa on ihan tyytyväinen. Liikunta vaikuttaa peilikuvaan merkittävästi siis. Loppupäivä ollaan sitten tyytyväisiä, kunnes saapuu seuraava päivä. Aamulla katsoo itseään peilistä ja siellä näkee itsensä isona lihava norsuna. En ole lihonnut senttiäkään yön aikana, mutta fiilis on aivan eri kuin eilen. Katselin tällä viikolla wanhojen kuvia, joista tuntuu olevan jo ikuisuus. Olin aika järkyttynyt. Mä olin tuolloin 20 kiloa laihempi ja ensimmäistä kertaa elämässäni näin itseni liian laihana. Ymmärsin vihdoin, mitä kaverini tarkoitti sanoessaan, että näytän paremmalta nykyisine muotoineni. Olenko kasvanut henkisesti vai ovatko kauneusihanteeni muuttuneet? Kun menen muistoissani taaksepäin tuohon kyseiseen aikaan, muistan ajatelleeni olevani lihava ja tarkoituksenani oli laihduttaa vielä kymmenen kiloa. Olin ollut aivan sokea itseni suhteen. Niin kuten me kaikki.

Tämän vuoden puolella, kun olin reilut kymmenen kiloa laihempi, niin olen aina ajatellut senkin olevan liikaa. Oikeasti olin ihan sopiva, mutta aivoni eivät halunneet sitä ymmärtää, eikä toisinaan ympäristökään. Nyt tekisin mitä vain, jotta olisin perusmitoissani. Olen aina vain ollut älyttömän painokeskeinen ja eräs päivä silmäni aukesivat. Telkkarissa oli mielestäni hoikannäköinen nainen, joka painoi saman verran kuin minä yleensä. Itse olisin ajatellut hänen olevan ainakin kymmenen kiloa laihempi. Olen ollut todella sokea.

2 kommenttia:

  1. Oi, kirjoitat tosi hyvin. :) Ihanan pohdiskeleva teksti, tykkään että ihmiset osaa kyseenalaistaa entisen itsensä, nykyisen itsensä ja ympäröivän maailman ylipäätänsä. Ja jotenkin tuo kuvakin sopii aiheeseen hyvin, vaikka norsu ei välttämättä kauhean imarteleva vertauskuva olekaan.
    Viimeistä lausetta siteeraten, hyvin moni ihminen tässä maailmassa on itselleen sokea, oli kyse sitten fyysisistä ominaisuuksista tai käytöksestä. Joskus tekisi mieli vain mennä, ja ravistella: "etkö sä nää, mitä sä oot tekemässä itelles" tai "et oo tosissas, voisit ensin kattoa peiliin ja vasta sitten tulla musta valittamaan". Mutta onneksi elämä opettaa ja usein myös jossain vaiheessa ennemmin tai myöhemmin avaa ne "sokeiden" silmät. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Norsu on oikeasti tosi kaunis eläin :) Toivottavasti ihmiset (kuten itsekin) oppisin näkemään oman sisäisen ja ulkoisen kauneuden, eikä koko ajan olla muokkaamassa itseään, koska se on aivan turhaa. Mutta negatiivisissa puolissa ei taas haluta edes nähdä totuutta, vaikka se haittaisikin ja satuttaisikin muita ihmisiä.

      Poista

Kiitos kommentista!